OBJECT AND SUBJECT QUESTIONS – Podstawowe pytania – JAK UCZYĆ SIĘ ANGIELSKICH SŁÓW – ENSPRESSO #26

ENSPRESSO to cotygodniowy live z językiem angielskim, który prowadzimy w naszej grupie na Facebooku.

Podoba Ci się ten odcinek? Subskrybuj nasz kanał, żeby dostawać powiadomienia o nowych filmach!


W dzisiejszym odcinku mówimy o object and subject questions, czyli o pytaniach o dopełnienie (lub okoliczniki – ogólnie o rzeczy, które są dalej w zdaniu) i  pytaniach o podmiot w języku angielskim. Postanowiliśmy powiedzieć o object i subject questions, ponieważ ostatnio mówiliśmy o direct oraz indirect questions, czyli o pytaniach bezpośrednich i pośrednich w języku angielskim, więc dzisiejszy temat dobrze uzupełnia i jednocześnie rozwija temat z zeszłego odcinka.


Odcinek o direct and indirect questions (pytania bezpośrednie i pośrednie w języku angielskim) jest tutaj:


>>Enspresso 25<<


W języku angielskim są dwa główne rodzaje pytań: bezpośrednie (direct) i pośrednie (indirect).


O tych dwóch rodzajach pytań mówiliśmy w poprzednim odcinku, który jest powyżej, więc nie będziemy ich opisywać.


Dzisiaj skupiamy się głównie na pytaniach bezpośrednich (czyli direct questions), które możemy podzielić na różne rodzaje, między innymi na pytania zamknięte i otwarte ( o których też mowa była w odcinku powyżej), a także możemy jeszcze podzielić je właśnie na object i subject questions, czyli na pytania o dopełnienie (lub okolicznik) i o podmiot, które nas dzisiaj najbardziej interesują.



Object questions (Pytania o dopełnienie/okolicznik)


Nazywamy je object questions (czyli pytaniami o dopełnienie/okolicznik), ponieważ odpowiedzią na nie będzie dopełnienie lub okolicznik zdania, które jest odpowiedzią. Jeżeli to wydaje się trochę zagmatwane, to warto pomyśleć jaka będzie na to pytanie odpowiedź i wtedy najłatwiej to wyjaśnić. To są też ogólnie pytania, które przed operatorem/czasownikiem posiłkowym (auxiliary verb) mają dodatkowy pytajnik, np.:


Why >> dlaczego


Who>> kto


What >> co, jaki


How >> jak


Where >> gdzie


How many >> ile


How much >> jak dużo


Which >> który


When >> kiedy


What time >> o której godzinie


How long >> jak długo


Spójrzmy na kilka przykładów:


Why do you like your job? I like my job because I love working with people. (Dlaczego lubisz swoją pracę? Lubię swoją pracę, ponieważ lubię pracować z ludźmi.)


Odpowiedzią na to pytanie nie jest podmiot, czyli „I” w tym wypadku, ale dalsza część zdania i dlatego jest to ‘object question’, które pyta o dopełnienie lub okolicznik, który stoi w zdaniu dalej.


Where is her house? Her house is in Warsaw. (Gdzie jest jej dom? Jej dom jest w Warszawie.)


Tak jak powyżej, odpowiedzią na pytanie jest tym razem okolicznik miejsca, czyli ‘in Warsaw’, czyli pytamy o coś, co nie jest podmiotem lub wykonawcą czynności i stoi w zdaniu dalej.


How long have they been here? They have been here for 10 months now. (Jak długo oni są tutaj? Oni są tutaj od 10 miesięcy.)


W tym przykładzie odpowiedzią jest ‘for 10 months now’, więc pytamy o to, ile czasu coś już trwa, i znowu oczywiście nie jest to pytanie o wykonawcę czynności/podmiot.


When did you learn to swim? I learned to swim 20 years ago. (Kiedy nauczyłeś się pływać? Nauczyłem się pływać 20 lat temu. )


I ponownie jest to przykład ‘object question’, w którym pytamy o czas kiedy coś się wydarzyło.


Poniżej jest standardowe pytanie, które jest bardzo popularne przy wyjaśnianiu różnicy pomiędzy object i subject questions:


What did Thomas Edison invent? He invented the light bulb. (Co wynalazł Thomas Edison? On wynalazł żarówkę.)


Pytamy o żarówkę, a nie o osobę, która ją wynalazła i dlatego jest to  object question.


Zauważ, że tworzymy tutaj pytania zgodnie ze standardowymi zasadami tworzenia pytań, czyli w czasie Present Simple dodajemy czasownik posiłkowy ‘do/does’, w Past Simple dodamy czasownik posiłkowy ‘did’, natomiast przy reszcie czasów lub struktur gramatycznych zamienimy czasownik ‘to be’ (być) albo inne czasowniki posiłkowe (can/have/had, itd.) miejscem z podmiotem, czyli np. When will she go to the theatre? Where can we meet? Who did you talk to? Why was she late? , (zamiast: She will go…, We can meet…, You talked to….., She was late…., które są przykładami form zdań twierdzących) itd.


Jeżeli chcesz pouczyć się więcej na temat konkretnych czasów i struktur gramatycznych zapraszamy do obejrzenia innych naszych filmów na kanale na You Tube:


>>Nasz kanał na YouTube<<



Subject questions (Pytania o podmiot)


Pytania o podmiot w języku angielskim to pytania (jak sama nazwa wskazuje) o podmiot, czyli o wykonawcę czynności. Jak rozpoznać czy jest to pytanie o podmiot? Podobnie jak w poprzednim przypadku, czyli pomyśl jaka będzie odpowiedź, i jeżeli odpowiedzią będzie podmiot/wykonawca czynności, to znaczy, że jest to pytanie o podmiot.


Ale do rzeczy. Dlaczego te pytania (subject questions) różnią się od object questions? Otóż w pytaniach o podmiot nie wstawiamy dodatkowych czasowników posiłkowych (tzw operatorów – auxilliary verbs) ‘do/does/did’, które występują w czasach Present Simple i Past Simple. Zamiast tego wstawiamy zwykłą teraźniejszą formę, jeżeli jest to czas Present Simple (tylko pamiętaj o dodaniu ‘-s’ do czasownika w 3 os. l. poj., czyli przy he/she/it) lub formę przeszłą czasownika, jeżeli jest to czas Past Simple.


Spójrzmy na przykłady:


Who went with you on a holiday? Kasia went with me on a holiday. (Kto pojechał z Tobą na wakacje? Kasia pojechała ze mną na wakacje.)


Odpowiedzią na to pytanie jest Kasia, która jest w tym zdaniu z odpowiedzią podmiotem i dlatego jest to tzw. pytanie o podmiot. Jest to pytanie o przeszłość, w czasie Past Simple i nie wstawiliśmy operatora (czasownika posiłkowego) did, tak jak miałoby to miejsce przy object questions, tylko zgodnie z zasadą subject questions jest tutaj tylko czasownik w formie przeszłej.


Spójrzmy jeszcze na kilka innych przykładów:


Who cleans your apartment? Mr Brown cleans my apartment. (Kto sprząta Twoje mieszkanie? Pan Brwon sprząta moje mieszkanie.)


Ponownie jest to pytanie o podmiot/wykonawcę czynności, nie ma czasownika posiłkowego ‘does’, który występuje w czasie Present Simple przy object questions, natomiast mamy tutaj sam czasownik główny, do którego dodaliśmy –s, zgodnie z zasadą dodawania –s do czasownika w 3 os. l. poj. w czasie Present Simple, czyli teraźniejszym prostym.


Bardzo popularny przykład innego subject question:


Who invented the light bulb? Thomas Edison invented the light bulb. (Kto wynalazł żarówkę? Thomas Edison wynalazł żarówkę. )


Pytamy tutaj o wykonawcę czynności, czyli o podmiot, więc jest to subject question.


Inny przykład:


What happened? Karol pushed Mark! (Co się stało? Karol popchnął Marka!)


W przypadku powyższego pytania podaliśmy przykładową odpowiedź z podmiotem jako wykonawcą czynności, ale na to pytanie możemy też odpowiedzieć w inny sposób, udzielając dłużej odpowiedzi, trochę opowiadając co się wydarzyło, np. : There was an accident. (Był wypadek.), ale pytanie będzie jak najbardziej tworzone jak subject question, ponieważ pytamy co się wydarzyło.


I jeszcze jeden przykład:


What causes this noise? Traffic on the road. (Co powoduje ten hałas? Ruch na drodze.)


Jest to kolejny przykład pytania o podmiot, ponieważ ‘ruch na drodze’ jest wykonawcą czynności tutaj.


I już ostatni przykład z porównaniem obu rodzajów pytań:


Object Question:


What does Santa Claus bring for Christmas? Santa Claus brings presents for Christmas. (Co Mikołaj przynosi na Święta? Mikołaj przynosi prezenty na Święta.)


Pytamy o dopełnienie, a nie o wykonawcę czynności, więc jest to standardowe object question.


Subject Question:


Who brings presents for Christmas? Santa Claus brings presents for Christmas. (Kto przynosi prezenty za Święta? Mikołaj przynosi prezenty na Święta.)


Pytamy o podmiot, czyli o wykonawcę czynności, więc jest to subject question, w którym nie użyjemy operatora ‘does’, którego użyliśmy w object question.


Następnie pod koniec (od 31 minuty nagrania) mówimy o tym jak uczyć się słownictwa w języku angielskim i jakie są najlepsze metody nauki słówek, a przede wszystkim jakie są sposoby na trwałe ich zapamiętanie i używanie, ponieważ z tym mamy największe problemy.


Przede wszystkim jak zaczynasz naukę słownictwa to pomyśl jakie słówka najbardziej będą Tobie potrzebne i w jakich sytuacjach ich użyjesz, ponieważ wtedy będziesz uczyć się czegoś, co faktycznie jest Tobie potrzebne. W ten sposób szybciej zaczniesz budować zdania z nowopoznanym słownictwem, ponieważ będziesz chciał faktycznie się go nauczyć, a także będziesz mieć okazję, żeby go używać.


Jakie są różne metody/sposoby na skuteczną naukę słownictwa?


Poniżej wymieniamy nasze pomysły na naukę słownictwa, znajdziesz je w kolejności zgodnie z nagraniem, ale to nie znaczy, że któreś z nich są lepsze lub gorsze, wybierz takie, które najbardziej będą Tobie odpowiadały.



1. Nauka słownictwa poprzez czytanie.


Gdy czytasz książki/artykuły/teksty to poznajesz słowa razem z ich kontekstem użycia i poprawnymi formami, jest to dobra forma nauki, ale pamiętaj, żeby wybierać teksty dostosowane do Twojego poziomu zaawansowania, ponieważ zbyt trudne teksty szybko Ciebie zniechęcą i może okazać się, że będziesz musiał sprawdzać co drugie słowo w słowniku, a nie o to nam chodzi w nauce słówek.



2. Pisanie własnych list słówek i notatek


Jeżeli cokolwiek czytasz po angielsku lub uczysz się czegoś czy oglądasz lekcje to na bieżąco zapisuj nowe słowa, które uznasz za przydatne. Notuj struktury/typowe konstrukcje zdań, których również będziesz mógł użyć.


Ale!


Przy pisaniu notatek/list słówek bardzo ważne jest wracanie do nich!


Samo wypisanie już zawsze coś nam da, ale tak naprawdę regularne powtarzanie tego, co zanotowaliśmy przyniesie najwięcej efektów.


Przy nauce języka jakość jest ważniejsza od ilości, więc lepiej żebyś nauczył się 10 słówek w tygodniu, ale porządnie, niż listy 100 słówek, które po tygodniu zapomnisz.



3. Tworzenie połączeń wyrazowych/kolokacji i skojarzeń


Jeżeli poznasz jakieś nowe słowo, to warto żebyś z czymś je skojarzył albo zapisał połączenie wyrazowe, w którym ten wyraz występuje. Samo słowo niewiele pomoże Tobie w rozwinięciu słownictwa, ale jeżeli zapiszesz kilka innych wyrazów, które się również z nim połączą, albo zapiszesz z czym kojarzy się Tobie dane słowo (może być nawet z jakimś słowem polskim albo z historią z Twojego życia), to o wiele łatwiej będzie się go nauczyć.



4. Pisanie własnych zdań z nowopoznanymi słowami


Ten punkt dość płynnie odnosi się do poprzedniego. Jeżeli już masz jakiś wyraz czy grupę wyrazów, wiesz z czym można je skojarzyć, to bardzo ważne jest teraz utrwalenie tej wiedzy w postaci zdań/dialogów/wyrażeń, które będą odnosiły się do Ciebie OSOBIŚCIE. Jeżeli zbudujesz zdania, które będą Ciebie dotyczyły, albo których będziesz chciał w przyszłości użyć w Twoim życiu zawodowym lub prywatnym, to zobaczysz, że o wiele łatwiej będzie Tobie zapamiętywać nowe słownictwo.


Dodatkowo, jak już będziesz chciał użyć nowego słowa w praktyce, to będziesz miał gotowe zbudowane przez siebie zdanie, które stworzyłeś wcześniej. Zobaczysz, że ta metoda idealnie sprawdzi się przy aktywnym uczeniu się nowego słownictwa i jednocześnie nauce używania go w praktyce.


Pomyślisz sobie….no tak… ale co zrobić, jeżeli nie jestem pewny, czy dobrze zbuduję zdanie? Nie jestem jeszcze tak zaawansowany w gramatyce i strukturach zdań w języku angielskim?


Postaraj się tak ułożyć zdanie, żeby było jak najprostsze, używając jedynie np. czasownika ‘być’ (verb to be), albo tylko w czasie teraźniejszym prostym, jeżeli nie znasz innych.


Zapewniamy Ciebie, że wiele zdań możesz zbudować znając tylko podstawowe struktury.


Ewentualnie, nawet jeżeli popełnisz błąd, to nic się nie stanie. Komunikacja i umiejętność dogadania się  z innymi są najważniejsze.



5. Wracaj jak najczęściej do słów, których chcesz się nauczyć


Jeżeli nie masz dużo czasu to lepiej, żebyś nauczył się kilku słów w tygodniu, ale tak porządnie niż 100 czy 200 w byle jaki sposób.


Jak to zrobić?


Buduj zdania, o których już pisaliśmy wcześniej, ale także postaraj się często wracać do nich w ciągu dnia i przypominać je sobie. Spisz je na kartce i powtarzaj, żeby lepiej sobie je utrwalić. Czasami wystarczy kilka minut, żeby odświeżyć je w pamięci i zobaczysz, że efekty będą o wiele lepsze niż nauka raz na jakiś czas ogromniej listy słów.



6. Pisanie historii


To jest świetna forma nauki słownictwa! Spisz słowa, których chcesz się nauczyć i utwórz z nimi historię, zobaczysz, że długo ją zapamiętasz i oczywiście słowa z niej również!:)



7. Poznawaj antonimy i synonimy


Jeżeli chcesz wzbogacić swój zasób słownictwa i martwisz się, że używasz ciągle tych samych słów, to sprawdź jakie będą antonimy (czyli wyrazy przeciwstawne) i synonimy (wyrazy bliskoznaczne) dla danego słowa. Pomoże to Tobie w nauce słownictwa z podobnej dziedziny, ale jak będziesz używać go w praktyce, to będziesz znał więcej słów z nią związanych.



8. Wybierz jedną literę i zrób burzę mózgów


Każdy lubi dobrą zabawę, a jeżeli związana jest ona z nauką, to jeszcze lepiej! Jeżeli chcesz pobudzić swoje szare komórki do pracy to zagraj w grę językową, np. wybierz jedną literę i w ciągu minuty wypisz jak najwięcej słów rozpoczynających się na tę literę. Jak już będziesz mieć tę listę to utwórz z tymi słowami jakieś opowiadanie, ale ważne, żeby jak najwięcej użyć słów z Twojej listy! Może być ono śmieszne, nie do końca logiczne, ale zobaczysz, że będziesz mieć dużo zabawy i o wiele łatwiej przypomnisz sobie różne słowa.



9. Graj w Scrabble


Możesz grać w Scrabble albo wybrać inną grę ze słowami, najważniejsze żeby dostarczyła Tobie nie tylko dobrej zabawy, ale także rozbudziła chęć i ciekawość do nauki nowych słów.


To są nasze propozycje na naukę i rozwój słownictwa. Na pewno znajdziesz tutaj takie, które przypadną Tobie do gustu. Jeżeli masz swoje, sprawdzone metody na naukę słownictwa to będzie nam miło jak się z nami nimi podzielisz.


Zapraszamy do obejrzenia lub wysłuchania całego odcinka ENSPRESSO, w którym jest mnóstwo przykładowych pytań i pomysłów na naukę słownictwa w języku angielskim.


Jeżeli masz jakieś pytanie na kolejne odcinki ENSPRESSO, to śmiało je zadaj w komentarzach, a my damy Tobie znać w którym odcinku jest odpowiedź na Twoje pytanie.


Link do grupy na Facebooku, w której prowadzimy ENSPRESSO:


>>Pozytywna nauka języka angielskiego!<<



Serdecznie zapraszamy Ciebie do naszego programu do nauki języka angielskiego online ‘Angielski od zera do bohatera’. Jest to ciągle rosnąca platforma z lekcjami języka angielskiego. Dodatkowo, co tydzień otrzymujesz zaproszenia na lekcje na żywo, które również są nagrywane, więc nawet jeżeli nie możesz być na żywo to możesz obejrzeć nagrania.


Więcej szczegółów znajdziesz tutaj:

>>Angielski od zera do bohatera<<

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Szukaj

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Najnowsze opinie

Na fanpage