CZY WARTO UCZYĆ SIĘ GRAMATYKI ANGIELSKIEJ? – UŻYCIE DO/DOES/DID – RÓŻNICA POMIĘDZY HAVE/HAVE GOT – ENSPRESSO #2

Favorite
Czy masz już dosyć ciągłego uczenia się gramatyki angielskiej? Czy myślisz, że za dużo jest jej na kursach, a brakuje praktycznego użycia języka? Czy w ogóle jest sens uczenia się gramatyki?
Czy można używać ‘do/does/did’ w zdaniach twierdzących i jaka jest różnica pomiędzy ‘have’ i ‘have got’?
Na te i inne pytania odpowiemy na nagraniu i we wpisie poniżej. Zapraszamy!
Dzisiaj przedstawiamy Tobie drugi odcinek nowej serii nagrań na żywo w naszej grupie na Facebooku.
Celem tej serii jest odpowiadanie na Twoje pytania związane z językiem angielskim oraz ogólnie wyjaśnianie różnych ciekawostek z nim związanych.
Podoba Ci się ten odcinek? Subskrybuj nasz kanał, żeby dostawać powiadomienia o nowych filmach!
Daj nam znać w komentarzu poniżej co sądzisz o takiej serii filmów o języku angielskim, oraz będzie nam miło jak subskrybujesz nasz kanał, żeby móc dostawać powiadomienia o innych naszych filmach na kanale na YouTube, który nazywa się tak samo jak nasza grupa na Facebooku, czyli Pozytywna nauka języka angielskiego.
Poniżej jest opis tego odcinka i informacji, o których mówiliśmy.
Spis tematów, które ten odcinek zawiera:
0:00 – 1:00 Intro1:00 –
7:47 Użycie ‘Do/Does/Did’ w zdaniach twierdzących oraz przypomnienie podstawowych zasad użycia tych czasowników posiłkowych
7:48 – 15:30 Różnica pomiędzy ‘have’ i ‘have got’
15:30 – 25:00 – Czy warto uczyć się gramatyki angielskiej
25:00 – 30:00 – Kilka słów motywacji do nauki angielskiego
Kiedy stosujemy ‘do, does, did’ w zdaniach oznajmujących?
Zanim napiszemy o tym, jak używać ‘do/does/did’ w zdaniach twierdzących, warto wspomnieć do czego w ogóle używamy tych czasowników posiłkowych.
Do’ i ‘Does’ używamy do tworzenia pytań w czasie teraźniejszym prostym, czyli Present Simple.
Spójrzmy na kilka przykładów:
Zdanie twierdzące:
I work from 9 to 5 every day. >> Pracuję codziennie od 9:00 do 17:00.
Pytanie:
Do you work every day? >> Czy pracujesz codziennie?
Albo możemy też wstawić inne pytanie:
What time do you start work every day? >> O której godzinie zaczynasz codziennie pracę?
Możemy też zapytać o inne informacje:
How many hours do you work a day? >> Ile godzin dziennie pracujesz?
Zauważ, że nieważne jak skonstruujesz pytanie i o co dokładnie będziesz pytać, to i tak w każdym z tych zdań użyjemy ‘DO’.
Są oczywiście pytania, w których w czasie Present Simple nie użyjemy ‘DO’ albo ‘DOES’, ale są to pytania o podmiot i nie będziemy dzisiaj o nich pisać.
Jeżeli jesteś zainteresowana/zainteresowany pytaniami o podmiot, to zapraszamy do przeczytania tego wpisu na blogu i obejrzeniu filmu: Obejrzyj Enspresso odcinek numer 26

Does’ używamy podobnie jak ‘Do’, ale jest ono używane jako czasownik posiłkowy do pytań w 3 os. l. poj. w czasie Present Simple, czyli ‘he/she/it’, spójrzmy na przykłady:
Zdanie twierdzące:
She drives her car every weekend. >> Ona prowadzi samochód w każdy weekend.
Pytanie:
Does she drive a car? >> Czy ona prowadzi samochód?
Inne pytanie:
When does she drive a car? >> Kiedy ona prowadzi samochód?
A jeszcze inne:
How often does she drive a car? >> Jak często ona prowadzi samochód?
Did’ używamy w pytaniach podobnie do ‘do’ i ‘does’, ale w czasie przeszłym prostym, czyli Past Simple, czyli jest to taki odpowiednik ‘do’ i ‘does’ do przeszłości. Spójrzmy na przykłady zdań:
Zdanie oznajmujące:
I studied Law. >> Studiowałem prawo.
Pytanie:
Did you study? >> Czy studiowałeś?
Inne pytanie:
What did you study? >> Co studiowałeś?
A jeszcze inne pytanie:
Where did you study? >> Gdzie studiowałeś?
Przyjrzyjmy się teraz sytuacjom, w których możemy użyć czasowników posiłkowych ‘do/does/did’ w zdaniach twierdzących.
Używamy ich gdy chcemy potwierdzić informacje i wzmocnić nasz przekaz, czyli powiedzieć coś w stylu:
I do love you! >> Ja naprawdę Ciebie kocham!
She does go to the gym every day. >> Ona naprawdę chodzi codziennie na siłownię.
They did sell their car. >> Oni naprawdę sprzedali swój samochód.
Warto podkreślić, że czasowniki posiłkowe ‘do’, ‘does’, ‘did’ nie występują zazwyczaj w zdaniach oznajmujących, jest to wyjątkowa sytuacja.

Różnica pomiędzy have i have got

W kolejnej części nagrania mówimy o różnicy pomiędzy ‘have’ i ‘have got’.
Ogólnie ‘have’ i ‘have got’ znaczą dokładnie to samo, czyli: mieć, posiadać.
Zdania twierdzące tworzymy z nimi w taki sam sposób, np.:
I have a car. >> Mam samochód.
I have got a car. >> Mam samochód.
Różnica zaczyna się przy tworzeniu pytań, krótkich odpowiedzi i przeczeń. Spójrzmy na przykłady:
I have a car. = Zdanie twierdzące z ‘have’.
Pytanie do powyższego zdania będzie wyglądało tak:
Do you have a car? >> Czy masz samochód?
Krótka odpowiedź:
Yes, I do. / No, I don’t.
Przeczenie:
I don’t have a car. >> Nie mam samochodu.
Jeżeli zatem tworzymy zdania z czasownikiem ‘have’, to czasownikiem posiłkowym będzie ‘do/don’t’ lub ‘does/doesn’t’ w przypadku 3 os. l. poj.
Spójrzmy na przykłady zdań z ‘have got’:
She has got a car. >> Ona ma samochód.
Pytanie:
Has she got a car?
Yes, she has. / No, she hasn’t.
Przeczenie:
She hasn’t got a car.
Jak widać powyżej, zdania z czasownikiem ‘have got /has got’ tworzymy poprzez użycie ‘have’ lub ‘has’ w przypadku 3 os. l. poj (he/she/it) jako czasownika posiłkowego pomagającego nam utworzyć pytania, przeczenia i krótkie odpowiedzi.

Czy warto uczyć się gramatyki angielskiej?

Gramatyka to część nauki angielskiego, która większości osób kojarzy się z czymś trudnym, skomplikowanym i niepotrzebnym. Takie przekonanie wynika częściowo z faktu, że w szkołach uczymy się wielu zagadnień gramatycznych, które wydają się nam zupełnie niepotrzebne, ponieważ gdy zaczynamy mówić w praktyce to niewiele z nich pamiętamy i używamy najprostszych struktur.
Z jednej strony zgadzamy się, że gramatyka nie powinna ograniczać naszego mówienia, czyli nie powinniśmy czuć się zniechęceni do mówienia po angielsku tylko z powodu zbyt słabej znajomości gramatyki angielskiej.
Z drugiej strony, dzięki gramatyce możemy budować bardziej urozmaicone zdania, a przede wszystkim bardziej precyzyjnie wyrażać to, co chcemy drugiej osobie przekazać. Możemy swobodnie powiedzieć, czy coś stało się w przeszłości, czy może wydarzy się w przyszłości, itp.
Nasza niechęć do gramatyki wynika też z faktu, że nie wiemy jak ją zastosować w praktyce, zatem bardzo ważne jest budowanie własnych zdań, gdy tylko nauczymy się jakiegoś nowego czasu czy struktury gramatycznej. Gdy zbudujesz zdania, które osobiście odnoszą się do Ciebie, to o wiele łatwiej będzie Ci zapamiętać to, czego się uczysz, a przede wszystkim użyć tego w praktyce.
Zachęcamy Was zatem do uczenia się gramatyki, ale w kontekście czegoś, co pomaga Wam w budowaniu zdań i lepszym oraz bardziej precyzyjnym wysławianiu się.
Zapraszamy do obejrzenia lub wysłuchania całego odcinka ENSPRESSO, w którym znajdziesz więcej przykładów i motywacji do nauki języka angielskiego.
Jeżeli masz jakieś pytanie na kolejne odcinki ENSPRESSO, to śmiało je zadaj w komentarzach, a my damy Tobie znać w którym odcinku jest odpowiedź na Twoje pytanie.
Link do grupy na Facebooku, w której prowadzimy ENSPRESSO jest tutaj:
>>Pozytywna nauka angielskiego!<<
Serdecznie zapraszamy Ciebie do naszego programu do nauki języka angielskiego online ‘Angielski od zera do bohatera’.
Możesz uczyć się kiedy chcesz i jak dużo chcesz dzięki platformie z lekcjami języka angielskiego, których przybywa w każdym tygodniu.
Dodatkowo, co tydzień otrzymujesz zaproszenia na lekcje na żywo, które również są nagrywane. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj:
Angielski od zera do bohatera
>>Angielski od zera do bohatera<<
:

Dodaj komentarz

Pobierz Zbiór 180 Przydatnych Zwrotów w języku angielskim

Najlepiej oceniane produkty

Pobierz Niezbędnik Podróżnika gratis!

KONTAKT

Jeśli masz jakieś pytania, uwagi lub sugestie, skontaktuj się z nami.
  • +48 695 301 178
  • biuro@sunco.edu.pl
Pobierz bezpłatny Niezbędnik Podróżnika

Pobierz bezpłatny Zbiór 180 Przydatnych Zwrotów w języku angielskim

Skontaktuj się z nami bezpośrednio

Jeśli masz jakieś pytania, uwagi lub sugestie, skontaktuj się z nami.
  • 695 301 178
  • biuro@sunco.edu.pl
Najnowsze opinie

Poziom zaangażowania

Poziom nauki języka