At the Hotel

This page contains useful vocabulary, typical sentences, and example conversations for when we are at a hotel.

Useful Vocabulary

English Polish
Adjoining rooms sąsiednie, przyległe pokoje
Amenities udogodnienia, wyposażenie
Attractions atrakcje
Bags / Baggage / Luggage bagaż
Bed and breakfast (pensjonat oferujący) zakwaterowanie ze śniadaniem
Bellboy boy hotelowy
Booking rezerwacja
Booked zarezerwowany
Brochures broszury, ulotki
Check in zameldować się w hotelu
Check out wymeldować się z hotelu
Complimentary breakfast bezpłatne śniadanie
Credit Card Number numer karty kredytowej
Damage charges opłaty za uszkodzenia i szkody
Deposit kaucja/zaliczka
Double bed podwójne łóżko
Floor piętro
Guest gość
Gym siłownia
Housekeeping serwis sprzątający pokój
King-size bed duże łóżko podwójne
Kitchenette aneks kuchenny
Late charge opłata za późne opuszczenie pokoju
Linen pościel
Lobby Lobby/hol
Parking pass bilet parkingowy
Pay-per-view płatne kanały telewizji kablowej
Pillow poduszka
Queen sized bed łóżko o większych wymiarach
Rate stawka
Reception / front desk recepcja
reservation rezerwacja
Room key klucz do pokoju
Room service obsługa hotelowa
Swimming pool / Pool basen
Suite apartament
Towels ręczniki
Twin room pokój z dwoma łóżkami
Vacancy wolne pokoje
Vending machine automat (np. z napojami)
View widok
Wake up call budzenie telefoniczne

Asking about the Area and Attractions

English Polish
Is there anything worth seeing in this town? Czy jest coś wartego obejrzenia w tym mieście?
What are some of the attractions in the area? Jakie są atrakcje w tej okolicy?
What are some things we can do around here? Co możemy porobić w tej okolicy?
What do you recommend seeing? Co Pani/Pan poleca obejrzeć?
Are there any good restaurants in the area? Czy są jakieś dobre restauracje w okolicy?

Making a complaint

English Polish
I’d like another room please. Poproszę o inny pokój.
My room was dirty. / My room wasn’t clean. Mój pokój był brudny. / Mój pokój nie był czysty.
I’m not satisfied with the standard of my room. Nie jestem usatysfakcjonowany standardem pokoju.
The bed wasn’t made. Łóżko nie było pościelone.
There were no clean towels. Nie było czystych ręczników.
The mini bar wasn’t restocked. Mini bar nie był uzupełniony.
I’d like to speak to the hotel manager please. Chciałbym porozmawiać z menagerem hotelu.
Sure, let me get him/her. Oczywiście, już proszę.
The manager is busy at the moment. Is there anything I can help you with? Menager jest zajęty w tym momencie. Czy może mogę w jakiś sposób pomóc?
I can only apologize for the inconvenience. Mogę jedynie przeprosić za nieudogodnienia.
I’m terribly sorry Sir/Madam. Ogromnie przepraszam Pana/Panią.

Booking a Room

English Polish
Do you have any vacancies for next week? Czy macie jakieś wolne pokoje na przyszły tydzień?
I’d like to book a room for Friday. Chciałbym zarezerwować pokój na piątek.
Can I get a room with a double bed for the 16th of March? Czy mogę zarezerwować pokój z podwójnym łóżkiem na 16 marca?
I’m sorry sir/madam, we don’t have any vacancies. Przykro mi, proszę Pana/Pani, ale nie mamy żadnych wolnych pokoi.
How long will you be staying? Na jak długo zatrzyma się Pani/Pan u nas?
How many nights would you like the room for? Na ile nocy chcielibyście Państwo pokój?
Would you like smoking or nonsmoking? Czy chce Pani/Pan pokój dla palących czy niepalących?
We have booked a room for you. Zarezerwowaliśmy dla Państwa pokój.
Your reservation has been made. Pańska rezerwacja została dokonana.
Check in time is from 1pm.. Meldowanie się do hotelu zaczyna się o godzinie 13:00.

Valet Parking

English Polish
Do you want me to park your car? Czy chcecie Państwo, żebym zaparkował dla Państwa samochód?
Can I park your car for you madam? Czy mogę zaparkować dla Pani samochód?
Do you need some help with your bags? Czy potrzebuje Pani/Pan pomocy ze swoim bagażem?
Here are my keys. Proszę bardzo, tu są moje klucze.
Can you get my car for me? Czy może Pani/Pan przyprowadzić mój samochód?.

Checking-In / Arriving

English Polish
Can I get a room with a single bed for one night, please? Czy mogę prosić o pokój z pojedynczym lóżkiem na jedną noc?
I’d like two adjoining rooms with double beds please. Chciałbym prosić o dwa sąsiadujące pokoje z podwójnymi lóżkami.
Welcome to the Warriot. May I help you? Witamy w Warriot. W czym mogę pomóc?
Hi there, we have a reservation for Harrison. Witamy! Mamy rezerwację na nazwisko Harrison.
Hello, I have a room booked in the name of Roberts. Dzień dobry! Mam zarezerwowany pokój na nazwisko Roberts.
Hi, my name is Derek Thompson. I booked a room over the phone on Wednesday. Cześć! Nazywam się Derek Thompson. Zarezerwowałem pokój przez telefon w środę.
Here is your room key. Proszę bardzo, tutaj jest klucz do pokoju.
You are in room 365. Jest Pani/Pan w pokoju 365.
I’ll have your bags sent up to your room. Poproszę o zaniesienie Państwa bagażu do pokoju.

Asking about Facilities

English Polish
Is there an ice machine? Czy jest maszyna z lodem?
What time is the swimming pool open until? Do której godziny otwarty jest basen?
What time is breakfast/lunch/dinner? O której godzinie jest śniadanie/obiad/kolacja?
Is the gym free of charge? Czy siłownia jest bezpłatna?
Is there anywhere I can rent a car? Czy mogę gdzieś wynająć samochód?

Check-out / Leaving

English Polish
Here is my room key. Proszę bardzo, tutaj jest mój klucz do pokoju.
Can you call for a taxi to take me to the airport, please? Czy możecie Państwo zadzwonić po taksówkę, żeby zabrała mnie na lotnisko?
Can you call me a cab? Czy możecie zadzwonić po taksówkę dla mnie?
Could I leave my bags here for an hour? Czy mogę zostawić tutaj moje bagaże na godzinę?
Thank you for choosing the Milton Hotel. We hope to see you again soon! Dziękujemy za wybranie hotelu Milton. Mamy nadzieję, zobaczyć Państwa wkrótce!

Example Conversations

Example Conversation 1

On the telephone

A: Farmont Hotel, My name is Kathy. How can I help you?

B: Hello Kathy. My name is Jeff Stroffmen. I’d like to book a room for the 18th of September.

A: Certainly Mr. Stroffmen. How long will you be staying?

B: Two days.

A: How many people will be staying in the room?

B: My wife and I.

A: Would you like smoking or nonsmoking?

B: Nonsmoking please.

A: We have booked a room for you.

B: Thank you.

A: Is there anything else I can do for you?

B: That’ll be all, thanks.

A: Thank you for choosing the Farmont Hotel then. I hope you have a nice day.

B: Thanks, you too. Bye.

Example Conversation 3

At the front desk

A: Welcome to the Burgandy Inn. How can I help you?

B: Yes, Hello. We have a reservation for Davis.

A: Can I see your ID in order to verify the reservation, please?

B: Here you are.

A: Everything seems to be in order Mr. Davis. Your room for two is ready. Here is your ID. Can I get someone to take your luggage to your room?

B: No, thanks. We can manage.

A: In that case, here is your room Key. You are in room 121. Check out time is at noon. If you need anything please dial zero. Is there anything else I can do for you?

B: Yes, can you tell me if there are any good restaurants in the area?

A: Yes, there’s a great Italian restaurant just up the street.

B: Great, thanks!

A: Enjoy your stay at the Burgundy Inn.

Example Conversation 5

A guest walks up to the reception desk

A: Hello madam, How can I help you?

B: Hello, I’d like to speak to the hotel manager please.

A: Unfortunately, he’s in an important meeting at the moment. Is there anything I can help with?

B: Yes, my room was dirty and I’d like another one please.

A: I’m terribly sorry about that madam. I can offer you another room, if you like.

B: Yes, please.

Example Conversation 2

A: Welcome to the Mayfair Inn, Sir. Can I park your car for you?

B: Yes, please. Here are my keys.

A: Do you need some help with your luggage?

B: Yes please.

The valet signals for a bellboy to help.

A: Please hold on to this ticket and give it to the valet when you would like your car back.

B: Thank you.

The valet gets in the car and drives away.

Example Conversation 2

A: Hello!

B: Hi there, here is my room key.

A: Did you enjoy your stay?

B: Yes, it was very nice. Could you call a cab for me?

A: Sure, where would you like to go?

B: To the train station.

The hotel clerk calls for a cab

A: Ok sir, your cab should be here within 10 minutes at the front door.

B: Great, thank you very much.

A: You’re welcome. Thank you for staying with us and I hope to see you again soon!